דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הסכם ממון - כל מה שחשוב לדעת! 

מאת    [ 24/09/2011 ]

מילים במאמר: 840   [ נצפה 1970 פעמים ]

הסכם ממון – כל מה שחשוב לדעת!

כללי

הסכמי ממון הם רק למיליונרים? זו הייתה אולי סטיגמה פעם, אולם בישראל של שנות האלפיים המצב השתנה. יותר ויותר זוגות עורכים ביניהם הסכם ממון, הדבר נעשה שכיח משנה לשנה וכבר אינו מהווה אירוע חריג, או דבר שיש להתבייש בו, או המצביע על חוסר אמון ואהבה בבן הזוג השני, לעתים דווקא להיפך, כי הסכם ממון יכול להרגיע צד עשיר, כי החתונה אינה בגלל אהבת כסף, אלא אהבת האדם!

החוק הרלבנטי לגבי הסכמי ממון הינו חוק יחסי ממון בין בני זוג. כמובן, שהחוק אינו ממצה ויש מקרים בהם בתי המשפט פסקו תוך מתן פרשנויות שונות לחוק, חלקן מרחיבות, כפי שניתן לראות בשנים האחרונות. חלק מהפסיקות הללו אף כרסמו בעקרונות משפטיים שהיו אדני יסוד בדיני משפחה מאז ומתמיד, ולכן החשיבות של עריכת הסכם ממון הינה לעתים קריטית כיום, יותר מאשר אי פעם.

מהו הסכם ממון?

הסכם ממון קודם כל הינו חוזה. זהו הסכם לכל דבר ועניין הנערך בין שני צדדים ומגדיר הסכמות ביניהם מראש, כלומר צופה פני עתיד. הסכם ממון בהקשר זה צופה מקרים של פירוד וגירושין, או פטירה חס וחלילה של מי מהצדדים.

הסכם ממון מתייחס לחלוקת רכוש בעת פקיעת הקשר בפירוד או מוות. כלומר, הנושא החשוב והמרכזי בהסכם ממון יהיה – איזה רכוש שייך למי מהצדדים וכיצד יש לחלקו ביניהם. בהקשר זה, יש להבחין בין רכוש שהיה למי מהצדדים טרם הנישואין לבין רכוש אותו הם צברו יחדיו כחלק ממשק הבית המשותף, אין זה משנה מי הרוויח יותר, הבעל או האישה, כל עוד הם מנהלים משק בית משותף, חיים יחדיו ומנהלים מערכת יחסים זוגית והינם נשואים – החוק קובע כי יש "חזקת שיתוף" ביניהם, לפיה חזקה היא שכל הרכוש אותו הם יצטברו במהלך חייהם המשותפים – שייך לשניהם. במקרה של פירוד אותו רכוש יחולק שווה בשווה.

מדוע חשוב לערוך הסכם ממון?

יש מקרים בהם למי מהצדדים הנישאים יש רכוש רב בעת הנישואין. אותו צד יהיה מעוניין להבטיח, כי במקרה של גירושין הרכוש שהיה שייך לו יילקח על ידי הצד השני טול, למשל, מקרה בו לבעל יש בבעלותו דירה עוד מלפני הנישואין. בין אם הבע לרכש א תהדירה מכספו האישי בעבודה מאומצת ורבית שנים חסך פרוטה לפרוטה, ובין אם קיבל בירושה או במתנה את אותה דירה, הוא בהחלט לא ירצה, ברוב המקרים, כי כעבור תקופת נישואין קצרה, ובכלל, בן הזוג השני ידרוש ויתבע מחצית מהדירה, אפילו שלא שילם בגינה אגורה שחוקה.

בעבר, החוק היה ברור בנושא ואם הייתה לך דירת מגורים מלפני הנישואין, היא תמיד הייתה נשארת בבעלותך. בשנים האחרונות היו פסיקות של בית המשפט העליון בישראל אשר כרסמו ושינו את המצב המשפטי המדובר. בית המשפט קבע כי במקרים מסוימים בהם בני זוג חיים שנים ארוכות יחד בדירה אחת, עם ילדים וכיוצ"ב, יתכן מצב בו בן הזוג בכל זאת ייהנה מזכויות באותה דירה בשל מה שקרוי בשפה משפטית " חזקת שיתוף ספציפית" הסכם ממון יכול מנוע בעיה כזו... שכן אם לצדדים יש הסכם ממון שקובע שהדירה תישאר רק על שמו של מי שרכש אותה מלפני הנישואין, לא תוכל לקום חזקת שיתוף כאמור לעולם.

עניין זה בהחלט גרם לעליית שיעור עריכת הסכמי ממון בישראל בשנים האחרונות. כמו כן, במצב בו הורים קונים דירה לבתם, הם לא ירצו כי לאחר שנתיים או שלוש שנות נישואין, יבוא החתן וידרוש בעת גירושין לקבל מחצית מאותה דירה, שהרי המתנה לא ניתנה לו, אלא לבת. במקרה כזה, גם כן, ניתן לערוך הסכם ממון בין הצדדים ולמנוע בעיות בהמשך. יש המבצעים גם הסכמי הלוואה, לפיהם, למשל, הדירה ניתנת או כסף עבורה במתנה בלבד שעל הצדדים להחזיר להורים. אם הצדדים יהיו נשואים מעל 10 שנים, או למעט מקרה של בגידה מוכחת – הדירה תהפוך להיות בבעלות שניהם, אולם בכל מקרה אחר, על הצדדים להחזיר את הדירה, או שוויה, לפיה העניין, כהלוואה להורים.

מה כולל להסכם ממון?

הסכם ממון כולל התייחסות לרכוש בזיקה של – רכוש מלפני הנישואין ורכוש לאחר הנישואין, וכן אופן חלוקתו, למי שייכים פירות נכס מסוים, כיצד יחולק, כיצד יאוזן הרכוש, ועוד כהנה וכהנה סוגיות. זאת אומרת שהסכם ממון מתייחס רק לנושאים הכספיים. זה המצב לרוב, אולם יש גם הסכמים המתייחסים לסוגיות נוספות של הורות, גידול ילדים, איזור מגורים, ערכים ועניינים שאינם כספיים כלל ועיקר. אמנם אכיפת נושאים מסוג זה עשויה להיתקל בבעיות בהמשך.

הליך אישור הסכם ממון

הליך אישור הסכם ממון הוא פשוט מאוד. קודם כל, חשוב לציין, כי הסכם ממון הנערך בין בני זוג המתעתדים להינשא, או שכבר נשואים מחויב לאשרו בבית המשפט לענייני משפחה, אחרת לא יהיה לו תוקף! כן, קראתם טוב, אם לא תאשרו הסכם ממון לא יהיה לו שום תוקף ואתם מסתכנים באופן מהותי. אם עסקינן בהסכם ממון הנעשה טרם הנישואין ניתן גם לאשרו אצל נוטריון. בית המשפט או נוטריון יוודאו כי הצדדים אכן הבינו את הוראות הסכם הממון, כי הם עושים אותו מרצון חופשי וטוב, וכי הוראותיו הן חוקיות ולא בניגוד לתקנות הציבור וכו'. לאישור הסכם על ידי בית המשפט יש צורך להגישו לשם אישור. ההליך אצל נוטריון פשוט וניתן לגשת אל כל נוטריון ולהציג תעוזת זהות ולקבל אישור נוטריון להסכם ממון. אישור זה זהה מבחינת תוקפו לאישור בית המשפט. גם בבית משפט מדובר בהליך קצר ופשוט הלוקח לרוב מספר דקות, אך הינו רשמי יותר ויש לקבוע דיון מראש, דבר שהינו לוקח יותר זמן ומסורבל. אישור הסכם ממון על ידי נוטריון זהה מבחינת תוקפו לאישור בית משפט, יש חוק הקובע זאת.

 

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב